Thursday 20 October 2011

Home » , , » Makanan tambahan hanya membantu menutupi mana2 ruang kosong sahaja.

Makanan tambahan hanya membantu menutupi mana2 ruang kosong sahaja.

Makanan tambahan hanya membantu menutupi mana2 ruang kosong sahaja

Setiap hari dalam doa saya, saya mohon moga ALLAH berikan kebahagian dan kesejahteraan pada mereka yang berusaha untuk menjaga kesihatan diri, sebab kata seorang ustazah apabila kita tergolong dalam golongan yang kita doakan, maka kita turut mendapat manfaatnya.

Alhamdulillah setiap hari saya ditemukan dengan kenalan baru, customer baru malah banyak ragam manusia yang saya belajar. Ramai yang telah menyedari bahawa diet seharian mereka tidak seimbang maka perlu pengambilan supplement.

Saya sendiri suka membaca penulisan Dr Bruce Miller terhadap supplement. Penerangan yang diberikan lengkap untuk kenapa kita perlu supplement.

Hakikatnya dalam apa jua makanan yang kita ambil memang terdapat vitamin dan zat galian yang diperlukan oleh badan cuma kuantitinya adakala adalah tidak selari dengan keperluan tubuh badan. Saya berikan contoh mudah, kita perlukan minima 500mg vitamin C sehari iaitu bersamaan dengan 7 biji oren.
Namun dalam dunia realiti, harga sebiji oren sendiri dah cukup mahal. Mungkin kita mampu untuk makan 2 biji sehari. Maka kita memperolehi mungkin 150 gm vitamin C dari buah oren itu. Vitamin C pula sangat fragile. Ia mudah rosak sebab pengambilan kafien, bila kita terdedah dengan panas, bila kita rasa tertekan, bila kita minum banyak air. Maka jika ia tidak diganti semula, maka makin hari vitamin C yang sedia ada hanya pada takat minima. Sehingga adakala tidak mampu untuk melindungi tubuh dari serangan penyakit terutama demam dan selsema.

Bagi ibu menyusu lagi la, segala vitamin digunakan sepenuhnya....bukan sekadar untuk sistem immuniti badan sendiri tetapi akan disalurkan kepada si anak melalui susuibu. Tidak dinafikan terdapat banyak kes yang mana si bayi yang menyusu susuibu sering sakit dan apabila si ibu mula mengambil makanan tambahan Vitamin C terdapat perubahan yang ketara pada si anak. Semenjak itu jarang sakit atau jika sakit tidak berlarutan dengan lama.

Mungkin ada yang skeptikal dengan vitamin. Namun secara peribadi bagi saya yang dah amal hampir 12 tahun, vitamin banyak membantu mengubah diri saya. Jika dulu saya tak boleh makan seafood, mudah aje alah dan gatal-gatal sehingga luka dan bernanah, tetapi kini tiada lagi. Saya boleh makan udang, ketam seperti orang lain.

Jika dulu saya senang kena migraine, tak boleh kena panas matahari, mudah la rasa nak pitam la, nak pengsan la....rasa sakit kepala yang amat....tapi kini alhamdulillah.

Vitamin atau nama lainnya makanan tambahan, ia bukan pengganti makanan utama dalam menu harian, cuma ia membantu badan kita cukup dengan keperluan vitamin selain memastikan badan kita kuat dalam melawan penyakit.
Ada yang mengejek...kenapa nak bergantung dengan vitamin sedangkan kita ada banyak makanan? Makanan hari ini kaya dengan lemak dan kolestrol ditambah dengan perasa tambahan seperti MSG bagi mereka yang makan diluar. Sifat kebergantungan itu balik pada persepsi individu. Kalau kita tak mampu nak minum susu, memang banyak lagi makanan yang kaya dengan kalsium namun sebagai ibu menyusu, mampukah mereka menyukat pengambilan sumber kalsium harian mereka adalah seperti yang disarankan iaitu tambahan 1000mg sehari?
Bagi saya jalan mudah makan tablet kalsium. Ia membantu menutupi kekangan keperluan kalsium secara tidak langsung. Jika tidak di atasi, penghasilan susuibu akan terjejas apabila kalsium makin berkurang dari badan. Mengapa ibu yang menyusu sering keletihan, sakit belakang, sakit gigi serta susu merundum apabila menstrual datang? Ini tandanya kalsium dalam badan dah makin berkurang.
Setiap orang punya cerita tak sama. Jika anda mampu makan 2-3 pinggan ulam sehari, maka ini tidak bermakna orang lain mampu melakukannya. Samalah dengan vitamin. Saya tahu bukan semua mampu membelinya. Tapi secara peribadi kesihatan itu sangat rendah nilainya apabila orang itu jatuh sakit dan tatkala itu, mereka yang tidak berduit pun boleh ada duit untuk beli vitamin. saya dah jumpa ramai kawan yang dulunya menyebut ah buat apa membazir duit beli vitamin. Tetapi sudahnya bila sakit, sebab taknak bergantung dengan dadah @ ubat doktor, mereka sanggup keluarkan banyak duit beli vitamin.
Sekadar renungan, seorang kenalan dulu tak makan vitamin sebab suaminya tak beri. Tetapi selepas suaminya memuji kawan sepejabatnya, si isteri rasa menyesal sebab tak berusaha nak cantikkan wajah dan badan. Kini si isteri bersungguh menjaga kecantikan luar dalam. Bukannya perlu menjadi isteri derhaka kerana nak makan vitamin, tetapi pujuklah mohon kebenaran suami untuk makan vitamin demi kesejahteraan dan kebaikan suami isteri dalam jangka panjang. Bila isteri cantik dan nampak muda selalu, sejuk mata suami yang memandang.
Hanya kita yang tahu saiz baju kita. Hanya kita yang tahu taraf kesihatan diri kita. Hanya kita yang tahu menilai betapa berharganya diri kita.
credit

------------------------------------------------------------
Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Hubungi saya di feeza.k@gmail.com atau 0133602633 untuk sebarang pertanyaan.

No comments:

Post a Comment